» 3DPE » چگونه فیلامنت طرح فلز را پولیشکاری کنیم
پرداختکاری فیلامنت فلز

چگونه فیلامنت طرح فلز را پولیشکاری کنیم

فیلامنتهای  طرح فلزی معمولی که دارای حداکثر 30 درصد کامپوزیت فلزی هستند در بازار ایران یافت میشود. این نوع متریال برای چاپ مجسمه، احجام معماری و … عالی هستند؛ گرچه چاپ با آنها سخت بوده و با استفاده مداوم نازل برنجی پیش فرض چاپگر صدمه خواهد دید (بهتر است از نازل فولادی استفاده کنید). اما برای بدست آوردن یک ظاهر واقعا فلزی، باید بدانید که چگونه پرداخت نهایی را برای قطعات ساخته شده با فیلامنت فلز انجام دهید.

قبلا در مقاله «آشنایی با فیلامنت فلز» به معرفی این متریال پرداخته بودیم. حالا میخواهیم با پولیش و اکسیداسیون فیلامنت طرح فلز آشنا شوید که باعث می شود تا پرینت سه بعدی شما جلا و درخشش بهتری داشته باشد.

نکته: این مبحث، درباره فیلامنتهای معمولی Metal است که ترکیب حداکثر 30 درصد پودر فلز دارند. در کشورهای صنعتی نوع جدیدی از فیلامنت عرضه شده که ترکیب کامپوزیت بالای 90 درصد فولاد دارد و در صورت تمایل میتوانید مقاله آنرا با عنوان «پرینترهای سه بعدی رومیزی متریال فلز» مطالعه کنید.

بسیاری از تولیدکنندگان فیلامنت مثل شرکت هلندی ColorFabb یا شرکت چینی یوسو Y&S (در بازار ایران محبوب است) خط تولید متریال فلزی را شروع کرده اند. فیلامنتهای BronzFill  ،CopperFill، BrassFill و SteelFill در بازار تقسیم بندی جلای یا رنگ فلزی این نوع فیلامنتهاست. از این فیلامنت ها به طور گسترده برای ساخت تندیس و مجسمه و پیکره و غیره استفاده می شود.

نکته 1:‌ در بازار ایران نیز بیشتر انواع فیلامنت طرح فلز برای فروش موجود است.

نکته 2:  حتما به این نکته توجه داشته باشید که برخی از فیلامنتها فقط رنگ متالیک دارند و ترکیب فلزی بسیار کمی دارند (انگار که یک فیلامنت معمولی رنگ silver خریده اید).

معمولا پرینتی که با فیلامنت فلزی کیفیت بالا انجام شده باشد پس از پایان پرینت، ظاهر و حس فلز را خواهند داشت و وزن آنها نسبت به PLA معمولی نیز کمی سنگین تر به نظر میرسد. در صورتیکه جلای بهتری میخواهید باید با انجام فرآیند پرداختکاری، قطعه را به یک جسم فلزی کاملا درخشان تبدیل کنید.

وسایل مورد نیاز برای پرداختکاری فیلامنت فلز:

اولین و مهم ترین چیزی که نیاز دارید، تهیه کردن فیلامنت فلزی مرغوب برای چاپ سه بعدی است. برند های تجاری کمی برای انتخاب وجود دارند ولی برخی از آنها مانند ColorFabb مشهور و معتبر هستند (در بازار ایران محدودیت بیشتری دارید). در حال حاضر، این شرکت چهار مدل مختلف از فیلامنت های فلزی را عرضه می کند:

  • ColorFabb SteelFill (فولادی)
  • ColorFabb BronzeFill (برنزی)
  • ColorFabb BrassFill (برنجی)
  • ColorFabb CopperFill (مسی)

به غیر از خود متریال، لوازم دیگری که برای پرداخت نهایی نیاز دارید عبارتند از:

  • کاغذ سمباده (درجه های مختلف از 150 تا 450)
  • سیم سمباده فولادی یا سیم ظرفشویی (درجه های مختلف)
  • حلال پولیش فلز براسو (Brasso Metal Polish)
  • اسپری اکریلیک یا اپوکسی

دستورالعمل پولیشکاری فیلامنت طرح فلز:

حالا که قطعه خود را با فیلامنت متال چاپ کرده اید و وسایل محیا شده، وقت آن رسیده که پولیشکاری را شروع کنیم؛ اما ابتدا، اجازه بدهید چند نکته در مورد بهینه سازی فرآیند پرینت با این متریال را ذکر کنیم:

1- از آنجا که فیلامنت فلزی دارای ترکیبی از شبه پودر فلز است، این متریال می تواند به نازل پرینتر سه بعدی آسیب وارد کند. بنابراین، اگر نازلی با کیفیت بهتر و مقاوم در برابر سایش دارید بهتر است از آن استفاده کنید. مقاله «راهنمای جامع انواع نازل هد و اکسترودر» به شما در انتخاب بهترین جنس نازل برای چاپ متریال شبه فلز چاپگر سه بعدی کمک میکند.

2- در ضمن برای جلوگیری از ایجاد گرفتگی توسط فیلامنت، باید مقدار ریترکشن یا بازکشش (retraction) را به وسیله نرم افزار اسلایسر کاهش دهید (مقاله «RETRACTION در چاپگر سه بعدی چیست» را مطالعه کنید). به علاوه، از آنجا که این متریال سنگینتر از فیلامنت PLA است، اغلب در چاپ برآمدگیها و اتصالات دچار ضعف می شود. برای حل این مشکل می توانید تعداد برآمدگیها را کاهش دهید و ارتفاع لایه گذاری را بین متوسط تا خوب تنظیم کنید.

مقاله مرتبط: روشهای پرداخت و پولیشکاری فیلامنت PLA

3- حتما روی یک مدل تستی تمرین کرده و سپس به سراغ قطعات اصلی و حساس خود بروید.

4- سمباده زنی فیلامنت فلزی کمی سخت و خسته کننده است.

metal filament

شروع پرداختکاری:

زمانی که جسم فلزی را پرینت کردید، اولین مرحله در پرداخت نهایی سمباده زنی است. کار خود را با کاغذ سمباده درجه 150 یا بیشتر شروع کنید تا خطوط لایه ها را محو کنید و سپس برای صیقلی کردن سطوح از درجه های 300 و 450 استفاده کنید.

مقاله مرتبط: تکنیکهای پولیشکاری فیلامنت abs

در این مرحله، پرینت سه بعدی شما باید صاف و صیقلی باشد اما هنوز درخشندگی ندارد. سیم سمباده فولادی یا سیم ظرفشویی کمک می کند تا ذرات فلزی را از پرینت خود بیرون بیاورید و همچنین براقی متالیکی که به دنبال آن هستید به دست بیاید. کار خود را با سیم زبر شروع کنید و به تدریج از سیم های نرم تر استفاده کنید. 

اگر می خواهید یک قدم جلوتر بروید و حسی روستایی و قدیمی به پرینت سه بعدی خود بدهید، می توانید آن را به وسیله «محلول پولیش فلز» اکسیداسیون کنید. این ماده اکسید کننده مبتنی بر آمونیاک باعث می شود پرینت شما تحت تاثیر نوعی واکنش شیمیایی قرار بگیرد.

مقاله مرتبط: آموزش پرداخت کاری پرینت سه بعدی رزینی

به سادگی نقاطی که می خواهید اکسید شوند را مشخص کنید و پولیش براسو را بر روی آنها اعمال کنید. ظاهر شدن نتیجه اکسیداسیون حدود 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. این ماده می تواند برای سلامت مضر باشد، بنابراین در زمان استفاده از آن مراقب باشید (دستکش، ماسک و تهویه مناسب و دور از حرارت).

metal filament

پس از پایان اکسیداسیون پرینت، می توانید از سیم سمباده کاری برای اصلاح یا از بین بردن بعضی تاثیرات اضافه استفاده کنید. در نهایت، از اسپری اکریلیک یا اپوکسی برای ثابت کردن اکسیداسیون بر روی جسم استفاده کنید. همانطور که میبینید، با انجام چند فرآیند ساده در پرداخت نهایی، می توانید مدل پرینت سه بعدی خود را به یک اثر عتیقه متالیک تبدیل کنید.

توجه داشته باشید که هنگام سمباده زدن یا اکسیداسیون، باعث تخریب یا دفورمگی بخشهای ظریف قطعه نشوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین